Vanaf vanavond vormt de Zwarte Zaal van het Antwerpse Fakkeltheater het decor voor een bewogen verjaardagsfeest. InTeam Producties pakt er namelijk uit met de Vlaamse première van The Boys in the Band. De Amerikaanse theaterklassieker, die in 2019 de Tony Award voor Best Revival of a Play in ontvangst mocht nemen en recent nog verfilmd werd door Netflix, belooft een avond vol scherpe tongen en onderhuidse spanningen.
Hoewel InTeam doorgaans uitpakt met musicals, bewees de producent in 2024 met Master Class al dat het ook weet te raken met het gesproken woord. Met thema’s als diversiteit en inclusiviteit sluit The Boys in the Band perfect aan bij zijn voorgaande producties. Bovendien speelt muziek alsnog een belangrijke rol in de voorstelling, waarbij het appartement van het hoofdpersonage soms de allures van een gay club krijgt.
Regisseur en vertaler Brecht Callewaert gaf de voorstelling een hedendaagse toets. Hij ging aan de slag met een bijzondere mix van musicalartiesten en acteurs uit de tv- en filmwereld. Bas Bossaerts tekende voor de regie-assistentie en dramaturgie, en producent Niels de Valk verzorgde het decor en de kostuums.
Verhaal
Het stuk volgt acht homoseksuele mannen en een heteroseksuele buitenstaander tijdens een avond waarop de alcohol rijkelijk vloeit en een confronterend spel verborgen verlangens blootlegt. Gastheer Michael (Aaron De Veene) organiseert een verjaardagsfeest voor zijn oudere, cynische maar intrigerende vriend Harold (Brecht Callewaert). Op de gastenlijst prijkt een bonte, hechte vriendenkring. Zo ontmoeten we de complexe Donald (Gijs De Corte) en het conflictkoppel Larry en Henk (Joppe Dekoker en Dieter Verhaegen), die er botsende opvattingen over monogamie en seksuele vrijheid op nahouden. De flamboyante Emory (Jervin Weckx) en de verfijnde Bernard (Yemi Oduwale) nemen het voor elkaar op, terwijl een jonge en aantrekkelijke Cowboy (Thomas Boudrez) aantreedt als kers op de taart.
Wanneer Michaels oude studievriend Alain (Hannes Vandersteene) plots opduikt, komt hij terecht in een wereld die hij niet wil zien. Als enige ‘hetero’ zet hij de verhoudingen op scherp, en de sfeer slaat om. Michael besluit dat het tijd is voor een spel: bel degene die je ooit echt hebt liefgehad en zeg hem dat je van hem houdt.
Maak je klaar voor een messcherp portret over vriendschap en identiteit.
The Boys in the Band is van 22 mei tot en met 14 juni te zien in Antwerpen. Tickets en info via theboysintheband.be.
Lees ook: InTeam Producties dompelt de donkere humor van Little Shop of Horrors onder in een kleurrijk bad

