Afgelopen zaterdag ging Master Class, de nieuwste voorstelling van InTeam Producties, in première. Het stuk neemt het publiek mee in een masterclass van operalegende Maria Callas, vertolkt door Brecht Callewaert. Callewaert floreert in de rol van la divina, die al vanaf de inleiding duidelijk maakt dat ze niets minder dan een ijzeren discipline verwacht. Niet enkel van de mensen op het podium, maar ook van het publiek.
Sophie De Palma treedt aan als eerste “slachtoffer”, zoals Callas haar leerlingen zelf noemt. Met enkele vlijmscherpe opmerkingen maakt de diva het personage van Maud Hanssens spreekwoordelijk met de grond gelijk. Het toont de kritische manier waarop ze naar alle operazangers en -zangeressen, maar ook naar zichzelf gekeken moet hebben. Dankzij de opmerkingen die ze maakt, krijgt het publiek inzicht in de werkethiek van een van de invloedrijkste operazangeressen van de twintigste eeuw.
Het leven is niet enkel rozengeur en maneschijn, en dat was ook voor Callas niet anders. Op de prachtige klanken van de bekendste aria’s blikt ze terug op enkele minder fraaie momenten uit haar leven. Callewaert vertelt op een beklijvende manier over de professionele tegenslagen en de opofferingen die Callas moest maken om een icoon te worden.
Subtiele afkeer
Later treden ook sopraan Sharon Graham (Morann De Langhe) en de zelfzekere Anthony Candolino (Bjorn Geudens) aan. In tegenstelling tot De Palma, durven zij wel in te gaan tegen hun grote voorbeeld. De Langhe en Geudens spreiden beiden een straf staaltje muzikaal talent tentoon en tonen zich bovendien begenadigd acteurs.
De masterclass wordt muzikaal begeleid door pianist Emmanuel “Manny” Weinstock, een rol voor Charles Vanden Broucke. Als musical director en pianist bij onder meer Les Misérables, Mamma Mia, The Sound of Music en Priscilla, Queen of the Desert mocht hij de afgelopen jaren al enkele straffe producties op zijn naam schrijven. Dankzij InTeam Producties krijgt deze pianovirtuoos nu ook een meer dan verdiende plaats in de schijnwerpers.
Bas Bossaerts vervolledigt de cast. Als stagehand ziet Callas hem als haar persoonlijke hulpje, iets wat hij maar matig apprecieert. Hoewel Bossaerts’ verschijningen op het toneel beperkt zijn, speelt hij een cruciale rol in de uiteenzetting van Callas’ persoonlijkheid. De jonge acteur weet zijn afkeer voor de diva op een vaak non-verbale, subtiele manier te uiten.
Master Class keert terug naar de essentie van het theater. Met en piano, een tafel, een kruk en 6 gepassioneerde acteurs houdt de voorstelling het publiek van begin tot einde in de ban.
Master Class is nog tot en met 23 juni te zien in de Zwarte Zaal van het Fakkeltheater. Tickets en info via fakkeltheater.be.