“Hugo Claus heeft gewoon een aantal rode en zwarte mieren in een bokaal gestoken en dan genoten van hoe ze elkaar te lijf gaan”, vat Koen Van Impe de tragikomedie Thuis samen. De afgelopen maand stond hij op het podium in de Rode Zaal van het Fakkeltheater als Theo Vandaele, liefhebbende echtgenoot en vader. Al zien zijn vrouw Monique (Marleen Merckx) en zoon Rik (Briek Lesage) hem eerder als een last.
De voorstelling, geworteld in het persoonlijke verhaal van de auteur, zit boordevol levensechte dynamieken. “Neem nu de situatie tussen de vader en de zoon. Je voelt doorheen het stuk dat ze in het verleden vaak aanvaringen gehad hebben. Theo wil heel graag de pater familias zijn, maar zijn gezag wordt niet erkend door Rik.” Daarbovenop moet de arme man zich staande zien te houden naast een vrouw die genoegen schept in de tragedie tussen haar echtgenoot en hun kind. “Wanneer een man een kind krijgt, wordt hij vader. Dat is een autoriteit die je verkrijgt op basis van genetica en biologie, en die je niet vergund is door een verkiezing. Als vader heb je geen enkele stem nodig. Vrouwen kunnen als enige erkennen wie de vader is, en dat is een spel dat in dit gezin gespeeld wordt. Ook de moeder erkent de autoriteit van de vader niet, ze ondergraaft hem voortdurend.”
“Evenwichtsoefening”
Tragikomedies als deze balanceren steeds op de dunne lijn tussen een lach en een traan. Een dergelijke voorstelling succesvol op de planken brengen vergt dan ook veel werk. “Het is het moeilijkste genre dat er bestaat. Het is zaak om mensen iets verschrikkelijk erg te laten vinden, maar er ongelooflijk om te laten lachen. Dat is niet gemakkelijk. Het blijft natuurlijk een komedie, en die toon moet je van in het begin zetten. Net door de opeenstapeling van alle ellendige dingen die er gebeuren, wordt het ontzettend grappig. Het is een evenwichtsoefening waarbij we als trapezeartiesten aan elkaar vasthangen. Claus maakt het u niet gemakkelijk, maar het is wel een geweldig stuk.”
Met de prachtige commentaren die producent één zee de afgelopen weken mocht ontvangen naar aanleiding van het eindresultaat, lijkt Thuis minstens een even grote voltreffer dan haar voorganger, Achter de Schermen. “Ik wil The Dresser (de originele naam van de eersteling, nvdr) al jaren spelen. Dus toen ik zag dat ze dat gingen spelen en ik er niet bij was, heb ik even gevloekt”, lacht de acteur. “Nadat ik Thuis gelezen had, was ik er volledig van overtuigd dat ik dit wilde spelen. Op basis van het stuk, maar ook omdat ik wist dat ik in goede handen was bij Frank en Ann. Ik vertrouw die mensen ontzettend, en dat is zo belangrijk tegenover een producent. Alleen dan kan je voor het volle pond gaan.”
Thuis speelt dit weekend haar laatste opvoeringen in Antwerpen. Tickets en info via fakkeltheater.be. Vanaf het voorjaar van 2026 gaat het stuk op tournee langs de Vlaamse theaters.