We schreven het al vaker: Stany Crets en Deep Bridge lijken een perfecte combinatie. Zijn regie voor producties als Hairspray en A Christmas Carol is om duimen en vingers bij af te likken, om nog maar te zwijgen over het prachtige You Are My Sunshine. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat we bijzonder enthousiast waren wanneer bekend werd dat hij ook de regie van Pretty Woman voor zijn rekening zou nemen. Hoog tijd voor een gesprek met de man die de wereld van Vivian Ward en Edward Lewis vanaf dit weekend voor het eerst naar Vlaanderen haalt.
“De musical was nieuw voor mij”, steekt Crets van wal. “Ik kende de film natuurlijk wel uit de jaren ’80, dat is een echte klassieker. De muziek van Bryan Adams geeft de musical een rock-‘n-rollsfeer. Het gaat niet de heel kleffe, romantische toer op, er zit ook een edgy kantje aan. Dat vind ik fijn, want dat is meer mijn ding”, lacht hij.
Wie eerder al eens een door Crets geregisseerde voorstelling zag, weet dat hij graag een extra laagje voorziet. “Pretty Woman is een speelmusical. Het is niet alleen maar zang en dans, en dat vind ik natuurlijk heel fijn. Dan gaan we altijd een stapje verder. Dat kan een stapje zijn in de richting van humor, of in de richting van waarachtigheid. Mensen vinden vaak dat het publiek blij buiten moet gaan na afloop van een musical en zich niet moet bezighouden met de grote problemen des levens. En toch probeer ik dat kantje in bepaalde scènes net wel aan te raken, zodat het allemaal geloofwaardig wordt.”
“Heel tevreden”
Crets stelde een zeer gevarieerde cast samen om deze Belgische première op de planken te brengen. Vaste waarden als Helle Vanderheyden, Jervin Weckx en Laurenz Hoorelbeke worden onder meer bijgestaan door musicaldebutanten Tom Dingenen en Anouck Luyten, en ook in het ensemble valt er heel wat jong talent te bespeuren. “Er zijn altijd de habitués, de mensen waar ik al vaker mee gewerkt heb, en dan heb je soms maar een half woord of een blik nodig om elkaar te verstaan. Bij mensen waar je nog niet mee gewerkt hebt is het altijd nog even aftasten, maar ik had ze wel al eens bezig gezien in een andere productie of op de auditie.”
Een cast samenstellen is geen sinecure, maar de regisseur kijkt trots naar het talent dat de komende weken op het podium zal staan: “Er is altijd wel iets dat me geruststelt, want anders begin ik er niet aan (lacht). David (Cantens, nvdr) zag ik vorige zomer in Jeanne d’Arc, waarin hij fantastisch was. Tom is een heel mooie auditie komen doen, en met Anouck had ik al samengewerkt in One Man, Two Guvnors. Het moet ook altijd een fijne combinatie zijn, en ik moet zeggen: dat hebben we toch weer goed gedaan. Ik ben heel tevreden.”
Pretty Woman – De Musical is nog tot en met 4 mei te zien in Antwerpen, Gent en Hasselt. Tickets en info via deepbridge.be.
Lees ook: Tom Dingenen en Anouck Luyten maken musicaldebuut in Pretty Woman