Afgelopen weekend ging met Assisen Live de laatste seizoensproductie van Backstage Producties in première. Deze editie van het rechtbankdrama draait rond de moord op de populaire priester Hugo De Groote (Sieg De Doncker), die om het leven kwam na een slag met een heiligenbeeld.
De nieuwe foyer in de Onze-Lieve-Vrouw van Gratiekerk en de liturgische muziek in de zaal omkaderen de voorstelling feilloos. Het aanzwellen van de violen bij binnenkomst van het Hof geeft de muziek, die tot dan toe voornamelijk rustgevend werkt, meteen een licht verontrustende ondertoon. Zo wordt de spanning opgebouwd voor de sterkste editie van Assisen in jaren.
Dit niet in het minst dankzij Barbara Sarafian en Roel Vanderstukken, die onder het toeziend oog van voorzitter Katelijne Verbeke aantreden als procureur en advocaat van dienst. Als publiek geniet je met volle teugen van hun debat, mede dankzij de soms droge reacties van Vanderstukken. Zo brengt hij hier en daar wat humor in de voorstelling zonder de ernst van het geheel in het gedrang te brengen.
Dominique Van Malder geeft dan weer op weergaloze wijze gestalte aan de beklaagde, Robert Verkest. Met een verslagen, ietwat verbitterde houding neemt de slager plaats in de Assisenzaal. Hoewel het er in eerste instantie op lijkt dat hij zich amper zal proberen te verweren, gunt Verkest het Hof en het publiek al snel een blik in zijn hart. Vol vuur geeft het personage zijn ergernissen, maar ook zijn verdriet prijs. Verdiet om zijn overleden vrouw, en verdriet om de stukgelopen relatie met zijn dochter. Van Malder vertolkt een vat vol emoties in de vorm van een gebroken man.

Uiteenlopende getuigen
Hoe zou je zelf zijn wanneer je dochter tijdens jouw proces plaatsneemt op de getuigenbank en er botweg laat optekenen dat ze je niet meer als haar vader beschouwt? Tinne Oltmans speelt Sofie Verkest. De 18-jarige draagt duidelijk de gevolgen van een zware periode. Het is voor haar een hele uitdaging om oog in oog te staan met haar vader, en het komt dan ook tot een heftige discussie. Oltmans neemt het publiek probleemloos mee in het verhaal van een vrijgevochten jongedame wiens keuzes niet altijd in goede aarde vallen bij haar vader.
Naast Oltmans neemt ook Myriam Bronzwaar plaats op de getuigenbank als juffrouw Cloet. Het joviale personage vertelt honderduit de meest uiteenlopende verhalen, tot groot plezier van het publiek en tot grote ergernis van voorzitter Verbeke. Met een tot de nok gevulde plastic zak in de aanslag vervult Bronzwaar haar taak als komische noot van de voorstelling met glans, en het is dan ook steeds weer reikhalzend uitkijken naar haar volgende tussenkomst.


Bob De Moor vervolledigt de getuigenlijst als de eerwaarde heer Jan-Willem De Bie, de voorganger van Hugo De Groote. De Moor, Bronzwaar en De Doncker treffen elkaar geregeld in flashbacks die elk personage steeds meer inkleuren. Deze momenten blijven trouw aan het recept van de Assisen-voorstellingen, en bieden een grotere meerwaarde aan het verhaal dan ooit tevoren.
Met De Priestermoord lijkt Backstage Producties een verfrissende weg ingeslagen met de Assisen-reeks. Een unieke setting, prachtige vertolkingen en de zeer geslaagde regie van Tijl Dauwe maken de voorstelling tot een niet te missen ervaring.
Assisen Live – De Priestermoord is nog tot en met 15 juni te zien in Theater Elckerlyc Antwerpen. Op zondag 22 juni staat de voorstelling in Trixxo Theater Hasselt, om op 28 en 29 juni af te sluiten in Capitole Gent. Tickets en info via backstage-producties.be.
Lees ook: Backstage Producties zet verwachtingen op scherp met trailer Assisen Live