Sinds afgelopen weekend neemt Deep Bridge ons in Hairspray mee naar de Amerikaanse staat Baltimore in de jaren ’60. De jeugd kijkt massaal naar de Corny Collins Show, waarin de stralendste jongens en meisjes dansen en zingen. Wanneer Collins audities aankondigt voor een plaatsje in zijn show, wil menig meisje naast de grote ster staan. Onder hen ook Tracy Turnblad, maar haar moeder weigert. Ze voldoet namelijk niet aan de standaarden en zou toch nooit aanvaard worden in een wereld van gespierde jongens en slanke meisjes.

Deep Bridge wist opnieuw een sterke cast samen te stellen voor deze feelgood musical. Ann Van den Broeck en Amy Courtens spelen Velma en Amber Von Tussle, de producer van de Corny Collins Show en haar dochter. De twee personages belichamen pure arrogantie en ijdelheid, en zouden er bovendien alles aan doen om de populaire televisieshow zo slank en blank mogelijk te houden. Beide actrices weten te overtuigen met zowel zeer sterk spel als sterke zang. Ze verpersoonlijken een mentaliteit waarvan we blij zijn dat deze na het vallen van het doek ook weer verdwijnt, en die ons dankbaar maakt voor het feit dat we niet in het Amerika van de jaren ‘6O wonen.

Ann Van den Broeck speelt Velma Von Tussle - © Deep Bridge
Ann Van den Broeck speelt Velma Von Tussle – © Deep Bridge

Jong talent en heerlijke humor

Jérémie Vrielynck kruipt in de huid van Link Larkin, het toonbeeld van een Amerikaans tieneridool. Hij zingt, danst en speelt gitaar, het ideale vriendje voor Amber Von Tussle. Wanneer hij Tracy ontmoet, nemen zijn gevoelens voor haar echter toe en zit hij gevangen tussen twee liefdes. Gaat hij voor het ideaalbeeld, of voor het meisje waar zijn hart echt voor slaat? Met meerdere nummers in de Vlaamse hitlijsten en rollen in enkele grote theater- en musicalproducties, kunnen we wel stellen dat de jonge acteur meer dan aardig kan zingen en acteren. Hairspray is echter een intensieve voorstelling om te spelen, een uitdaging die niet voor iedereen weggelegd is. Vrielynck toont zich desondanks een professional en geeft gedurende bijna drie uur alles onder de gloeiend hete theaterlampen.

Florian Avoux (Edna) en Steve De Schepper (Wilbur) staan Tracy bij met ouderlijke raad. Het is heerlijk om de twee bezig te zien, Avoux als zijn meest vrouwelijke zelve en De Schepper als de zorgzame vader met een sappig Gents accent. Samen zorgen ze voor de komische noot in de voorstelling, maar zorgen ze ook voor een hartverwarmende romantische verhaallijn.

Florian Avoux en Steve De Schepper - © Deep Bridge
Florian Avoux en Steve De Schepper – © Deep Bridge

De absurditeit van racisme

Naast bodyshaming leert Hairspray ons ook een duidelijk lesje over racisme. Sandrine Van Handenhoven en Francisco Schuster kruipen in de huid van Motormouth Maybelle en haar zoon Seaweed. Beiden hebben ze reeds meer dan voldoende kennisgemaakt met de harde wereld van Baltimore, maar eens ze thuiskomen, vieren ze het leven en hun samenzijn. Bij hen is iedereen welkom, ongeacht rang, stand of afkomst. Het verschil met de geforceerde façade van glitter en glamour is hallucinant. De voorstelling doet je nadenken over de absurditeit van racisme en dwingt meer dan terecht respect af voor hen die er dagelijks mee moeten omgaan, maar toch met een rechte rug en hoofd omhoog door het leven gaan.

Francisco Schuster speelt Seaweed J. Stubbs - © Deep Bridge
Francisco Schuster speelt Seaweed J. Stubbs – © Deep Bridge

Jozefien Grossen vormt als Tracy Turnblad de brug tussen deze twee thema’s. De actrice zet een Tracy neer die vecht voor inclusiviteit en die zich niet laat tegenhouden door de gereserveerde houding van haar omgeving. Aan het begin van de voorstelling zet Grossen de zintuigen van het publiek op scherp met het heerlijke Goeiemorgen, Baltimore. Het betekent de start van een reeks fantastische nummers, verspreid over een ongelooflijk straf verhaal.

Stany Crets is ook voor deze voorstelling regisseur van dienst, en voorzag Hairspray van de unieke Crets-touch. De cast krijgt het publiek regelmatig luidkeels aan het lachen dankzij zijn komische toevoegingen, en de musical is opnieuw een waar feest. Het is waanzinnig dat een musical als deze, met een belangrijke maatschappelijke boodschap, pas na meer dan 20 jaar voor het eerst professioneel wordt opgevoerd in Vlaanderen. Iedereen zou Hairspray moeten zien, al is het maar om stil te staan bij de uitdagingen die velen onder ons dagelijks doorstaan. Mijn dank aan Deep Bridge is opnieuw groot om de sprong te durven wagen en deze productie een plaats te geven op de Vlaamse podia. Het aantal voorstellingen is beperkt, koop je tickets nu het nog kan.

Hairspray is nog tot en met 14 april te zien in Stadsschouwburg Antwerpen, Capitole Gent en Trixxo Theater Hasselt. Tickets en info via deepbridge.be.

Tip voor de redactie

Heeft u interessant nieuws te melden? Laat het onze redactie weten!

Copyright © 2024 Xtream Media.