In de jaren ’90 waren ze gigantisch populair, maar anno 2024 blijft er nog maar weinig over van hun glansrijke carrière. De afgelopen jaren gingen Pamela (Bieke Ilegems), Sanne (Ann Van den Broeck) en Nathalie (Maike Boerdam) elk hun eigen weg. Wanneer hun manager Guido (Peter Thyssen) echter op de proppen komt met het idee een reünie te houden, komen de drie dames opnieuw samen ondanks oude wonden.
Met Babes brengt Iskariot een voorstelling waarin muziek centraal staat. Het publiek volgt het drietal namelijk tijdens elke stap in hun tocht richting de top van de Vlaamse muziekwereld. Zo krijgen we de euforie te zien wanneer hun singles de hitlijsten opnieuw veroveren, maar zijn we eveneens getuige van de knagende onzekerheid en de uitdagingen die bekendheid in de eenentwintigste eeuw met zich meebrengt. De musical toont dat de muziekwereld niet enkel glitter en glamour is, maar ook een onophoudelijke inzet en bakken energie vraagt.
Maike Boerdam, Ann Van den Broeck en Bieke Ilegems zetten een glansrijke prestatie neer in de hoofdrollen. Ze staan nagenoeg onophoudelijk op het podium in deze intensieve musical. Geen eenvoudige opgave, en al zeker niet voor musicaldebutante Ilegems. Van spanning was niets te merken tijdens de première, ze geeft zich voluit tijdens de meer dan 2 uur durende voorstelling. Bovendien wordt ze goed omringd door een zowel vocaal als in spel straffe Boerdam en een opnieuw sterke Van den Broeck, die slechts 10 dagen voor de première inviel voor Daisy Thys.
“Een stem, een gezicht en een stoomboot”
Naast de rol van manager Guido, neemt Peter Thyssen ook alle andere bijrollen voor zijn rekening. Zo is hij onder meer te zien als zangcoach, stylist en choreograaf, maar evengoed als een presentator die de Babes het vuur aan de schenen legt. In zijn gekende stijl brengt Thyssen het publiek meermaals aan het lachen dankzij de invulling van de verschillende personages en enkele spitsvondige oneliners.
In zijn eentje biedt hij humoristisch tegengewicht aan de zware toon van sommige scènes. Babes mag dan wel een musicalcomedy zijn, dat weerhield scenarist Allard Blom er (gelukkig) niet van om diepgang te geven aan de personages en een aantal moeilijke thema’s aan te snijden. De combinatie van het goed uitgewerkte script, de regie en choreografie van Martin Michel en het muzikale werk van Thomas Vanhauwaert maakt van Babes een geslaagde comeback voor Iskariot.
Babes is nog tot en met 3 november te zien in de Rode Zaal van het Fakkeltheater, tickets en info via fakkeltheater.be.
Lees ook: Cast Babes neemt intrek in Fakkeltheater tijdens generale week