Wat als een vrouw bloemen vindt van haar man die eigenlijk niet voor haar zijn? Dan krijg je Drie Dozijn Rode Rozen, het allereerste toneelstuk dat ooit live opgevoerd werd op de Vlaamse televisie.
We schrijven de jaren ‘50. De Franse Marie-Louise Vérand staat klaar om een weekje op reis te gaan, even weg uit de dagelijkse sleur en weg van haar man André. André besluit om gebruik te maken van zijn vrijheid en een andere vrouw het hof te maken door middel van rode rozen en mysterieuze briefjes. In deze briefjes noemt hij zichzelf Meneer Mysterie. Het plan lijkt waterdicht: André zal de bloemen thuis laten afleveren en vervolgens staat Julien, de vriend des huizes, in voor de levering bij de vrouw in kwestie. In al zijn enthousiasme laat André het eerste boeket rozen al afleveren wanneer zijn vrouw nog thuis is. In een moment van onoplettendheid laat hij de bloemen rondslingeren en krijgt Marie-Louise de bloemen en het briefje te zien. Ze is meteen in de ban van Meneer Mysterie en besluit thuis te blijven. André ziet het positieve effect dat de onverwachte attentie heeft op zijn vrouw en staat voor een lastige keuze: blijft hij zijn vrouw bloemen sturen of verdwijnt Meneer Mysterie van het toneel?
Kijk mee achter de schermen van de Vlaamse televisie
Loge10 Theaterproducties brengt dit iconische theaterstuk nog tot 2 april opnieuw op de planken in de Rode Zaal van het Antwerpse Fakkeltheater en kiest hierbij voor een extra, verrassende invalshoek: Bruno Van Heystraeten herschreef het stuk van Aldo De Benedetti en geeft het publiek in deze versie een kijkje achter de schermen van de Vlaamse televisie. Voor de invulling van de rollen kan Loge10 rekenen op een reeks topnamen als Daan Hugaert (Julien Saget), Andrea Croonenberghs (Marie-Louise Vérand), Marc Stroobants (André Vérand) en Ann De Winne (Rosine). Daarnaast zien we ook Wouter Vermeiren, Rik Heylen en Kevin Vandevyvere als respectievelijk de regisseur, de klankman en de cameraman.
Hugaert, Croonenberghs en Stroobants brengen in deze voorstelling een sterk staaltje theater: de deurenkomedie is niet de meest eenvoudige theatervorm en vereist kennis, precisie en timing. Komt daar nog eens bij dat ze in de huid kruipen van acteurs uit de jaren ‘50 die het niet gewend zijn om voor de camera te staan. Veel om rekening mee te houden, en toch toont het drietal zich echte rasacteurs. Maar de grote komische noot komt duidelijk van Ann De Winne. Hoewel zij als huishoudster een iets kleinere rol heeft in het theaterstuk, kwijt zij zich op een uitmuntende manier van haar taak als special effects-coördinator at interim: De Winne beschikt over een geweldige komische timing en het talent om ìedere opgegooide grap af te werken volgens de regels van de kunst.
Het is de combinatie van het iets oudere stuk, dat trager op gang komt dan de meeste hedendaagse komedies, en de spitsvondigheid van alles wat er intussen achter de schermen gebeurt dat maakt dat Drie Dozijn Rode Rozen een mooie start is van het jubileumjaar van Loge10, dat dit jaar 20 jaar bestaat. Neerploffen in de theaterzetels en genieten maar, dat is de boodschap.
Drie Dozijn Rode Rozen is nog tot en met 2 april te zien in Antwerpen. Tickets en info via fakkeltheater.be.