Vorig weekend opende het doek van Theater Elckerlyc voor Stilte AUB!. In deze bewerking van Michael Frayns Noises Off combineert Backstage Producties een toegankelijk verhaal vol humor met een onnavolgbare cast tot een komedie die de perfectie benadert.
Het publiek krijgt drie keer dezelfde voorstelling te zien, maar telkens vanuit een ander perspectief. Beginnen doen ze in de zaal, waar ze getuige zijn van de laatste repetitie voor de grote première. In deze bewerking werd er voor gekozen om de namen van de acteurs op het podium te behouden. Dit maakt het geheel niet enkel eenvoudiger te volgen, het verhoogt ook de waarachtigheid van de voorstelling.
Stilte AUB! wordt geopend door Stany Crets, die vanaf de technische unit in de zaal regieaanwijzingen geeft aan Nathalie Meskens. Terwijl zij enkele uren voor de eerste opvoering nog worstelt met haar tekst, zorgen ook Jonas Van Geel met premièrestress en Tom Audenaert met een onstilbare honger naar achtergrondinformatie voor een kleine kortsluiting in het hoofd van de gespannen regisseur. Wanneer zijn minder diplomatische aanpak Audenaert in tranen van de scène laat lopen, bereikt de chaos kort na aanvang al een eerste hoogtepunt.

The show must go on
Het vakmanschap van de cast komt volledig tot uiting bij aanvang van het tweede deel. Dan neemt het publiek namelijk plaats achter het podium, waar ontluikende liefdes zorgen voor onderhuidse spanningen. Hoewel de castleden elkaar liefst in de haren zouden vliegen, mag de voorstelling aan de voorzijde van het decor niet gestoord worden. Dit resulteert in prachtig stil spel.
Een dergelijke scène vergt een regisseur met steengoede theatrale inzichten en een feilloos gevoel voor humor. Jef Hoogmartens bewijst zich de geknipte man in de regisseursstoel. Samen met de negenkoppige cast werkte hij de stille scène perfect uit, en liet niets aan het toeval over. De timing, precisie en strakheid waarmee de cast het stille gevecht voert is ronduit ongezien.

Hoewel ieder personage verschillende komische momenten heeft doorheen de bijna drie uur durende show, zetten we de prestaties van Manou Kersting en Juan Gerlo graag extra in de schijnwerpers. Als overwerkte stagemanager loopt Gerlo zich – samen met Lien Thys, de toegewijde regieassistente van Crets – de benen van onder het lijf om de voorstelling staande te houden. Ondanks de vermoeidheid probeert hij iedereen tevreden te houden, wat een bijzonder moeilijke opgave blijkt. De manier waarop hij een eenvoudige bos bloemen laat ontaarden in een groot misverstand en het publiek opnieuw in lachen laat uitbarsten, toont zijn sterke spelkwaliteiten. En dan moet hij Tom Audenaert nog onverwacht vervangen in de derde versie van de deurenkomedie.

Kersting mag zich in Stilte AUB! dan weer helemaal laten gaan in expressief spel, waar hij zich eerder al zeer bekwaam in bewees. Zijn personage kampt met een stevig drankprobleem dat hij probeert te verbergen voor zijn collega’s, ook al is het een publiek geheim. Hij verschijnt meermaals in dronken toestand op het podium, tot grote hilariteit van de zaal.
Een voorstelling als Stilte AUB! kan je enkel succesvol brengen wanneer iedere schakel binnen de machine perfect op zijn plaats is. Daar is Backstage Producties opnieuw in geslaagd. Het is uniek om een dergelijke getalenteerde groep, vervolledigd door eeuwige positivo Ini Massez en Daphne Wellens, wiens lenzen voor onrust zorgen, samen op het podium te zien staan. Mis je kans dus niet om deze ervaring mee te pikken nu het nog kan.
Stilte AUB! is nog tot en met 18 mei te zien in Theater Elckerlyc Antwerpen. Tickets en info via backstage-producties.be.
Lees ook: Backstage Producties vervolledigt cast Stilte AUB!

