Voorstellingen op de West End en op Broadway, twee verfilmingen en een eigen versie op de radio. Dat is het indrukwekkende parcours dat The Dresser reeds afgelegd heeft sinds de eerste opvoering in 1980. Het stuk van Ronald Harwood vormt de basis voor Achter de Schermen, de allereerste productie van theatermaker één zee die gisteren in première ging in de Rode Zaal van het Fakkeltheater.
In essentie vertelt Achter de Schermen het verhaal van een aftakelend acteur en zijn assistent, maar deze voorstelling omvat veel meer. Het stuk gaat ook over theater tijdens de erbarmelijke omstandigheden van de Tweede Wereldoorlog, over de onzekerheid waarmee iedereen in die tijd moest leven en over een gezelschap dat het publiek een prachtige avond wil bezorgen, ondanks de woelige omstandigheden achter de schermen.
Goede tandem omringd door zeer getalenteerde cast
Hoofdrolspelers Frans Maas en Carry Goossens vormen een complementair duo. Maas zet een zeer veelzijdig personage neer: Sir is een door theater begeesterde man die door zijn ziekte schommelt tussen mentaal heldere en mistige momenten. Het personage is soms aandoenlijk hulpeloos en soms onuitstaanbaar hautain. Dit complexe personage behoeft een ervaren en gedreven acteur, twee eigenschappen die we Frans Maas zonder enige twijfel kunnen toeschrijven. Hij gaat volledig op in zijn rol en geeft zich voor de volle honderd procent, wat zeker tijdens de mistige momenten nodig is. Op deze momenten loert echter het gevaar om de dunne lijn tussen realistisch en theatraal spel te overschrijden, een balans die Maas misschien nog niet helemaal gevonden heeft.
Carry Goossens geeft gestalte aan Sir’s assistent Norman, een man met opvallend veel vrienden. Het goedlachse personage brengt de nodige balans in de voorstelling. Goossens kan voor deze vertolking putten uit een rijke ervaring in komische rollen en beschikt over een uitstekende timing, waardoor hij moeiteloos de juiste snaar weet te raken bij het publiek. Daarbovenop wordt doorheen de voorstelling duidelijk dat het personage veel meer diepgang heeft dan men op het eerste zicht zou vermoeden, wat de acteur de kans geeft om ook andere emoties naar voor te brengen.
Het duo wordt omringd door enkele gevestigde waarden: de personages van Ann De Winne, Leen Dendievel, Erik Goris en Eve Van Avermaet komen regelmatig in interactie met Sir en Norman. Hoewel ze samen gaan voor een prachtige voorstelling van William Shakespeare’s stuk King Lear, heeft elk personage ook zijn eigen bagage en intenties. Dit vormt een fijne dynamiek in de voorstelling, waardoor het publiek voortdurend geboeid blijft.
Een zeer sterke binnenkomer
Met Achter de Schermen heeft één zee een prachtige eerste productie neergezet. Een zeer sterk creatief team, met namen als Rikkert Van Dijck, Marc Cnops en Gert Botty, sloeg de handen in elkaar met een Vlaamse topcast om een meeslepende voorstelling op de planken te brengen. Frank Aernout en Ann De Winne zijn er niet enkel in geslaagd om hun ambitie om repertoirestukken in hun eer te herstellen waar te maken, maar ook te overstijgen. De minutenlange staande ovatie na de première toont aan dat het publiek de nieuwe theatermaker met open armen verwelkomt en verlangt naar een vervolg.
Achter de Schermen is nog tot en met 3 december te zien in de Rode Zaal van het Antwerpse Fakkeltheater. Tickets via fakkeltheater.be. In 2024 gaat het stuk op tournee langs de Vlaamse theaters, meer informatie op eenzee.be.
Lees ook: Cast Achter de schermen zet laatste puntjes op de i tijdens generale week