InTeam Producties zet haar traditie van primeurs in het Vlaamse musicallandschap dit najaar verder. Na Priscilla, Queen of the Desert en Kinky Boots brengt de producent Spring Awakening deze maand voor het eerst professioneel op de planken.
Dat InTeam niet bang is voor een uitdaging, is al lang geen geheim meer. Ik was dan ook bijzonder benieuwd hoe ze deze nieuwe productie, die beduidend minder uitbundig is dan de hierboven vermelde titels, zouden aanpakken.
Regisseurs Niels De Valk en Brecht Callewaert kozen voor een sobere aanpak, waarbij niets verhuld wordt. Dat mag je gerust letterlijk nemen, want het publiek ziet zelfs de zwarte wanden waar normaal de coulissen zouden zijn. Met een decor dat uitsluitend uit stellingen en enkele planken bestaat, worden deze ook al snel overbodig. Dankzij die sobere aanpak legt het regisseursduo de nadruk op het verhaal en op de sterke acteerprestaties van de cast.
Die wordt aangevoerd door Charlotte Suijs en Brecht Coppers. Met hen aan het roer van het verhaal toont de producent opnieuw haar gave om jonge diamanten te vinden en hen de perfecte rol te geven. In haar zoektocht naar de waarheid die haar conservatieve moeder niet durft te vertellen, ontmoet Wendla Bergman de vrijgevochten Melchior Gabor. In een prachtig liefdevol en tegelijk breekbaar samenspel gaat het duo op zoek naar hun identiteit. Tijdens het intieme slot van het eerste deel toont deze cast eens te meer haar professionaliteit en overgave aan het verhaal dat ze willen vertellen. De apotheose vormt een van de vele prachtige scènebeelden die de voorstelling rijk is.

Een dreigende hautaine houding
Maar ook muzikaal weet Spring Awakening bij te blijven. Het krachtige openingsnummer Mama, Wie Bracht Me? zet meteen de toon voor een avond vol sterke solo’s en prachtige samenzang. Ik ben InTeam Producties bovendien dankbaar om opnieuw te kiezen voor een liveband. Onder leiding van Charles Vanden Broucke geven zij de score van Duncan Sheik extra diepgang en krijgt de cast de mogelijkheid om gevoel te leggen in hun zang. De blijvende investering in live ondersteuning onderstreept eens te meer het muzikale hart van de producent.
Vicky Florus en Brecht Callewaert tekenen present in de volwassen rollen. Als Wendla’s moeder, lerares, schooldirecteur of predikant kijken ze – letterlijk – neer op de jongeren terwijl ze hun gedrag voorzien van de nodige commentaar. Zij geven op een hautaine manier gestalte aan de bekrompenheid, een houding die vraagt om slachtoffers.

Deze Spring Awakening daagt het publiek uit om haar eigen verbeelding te gebruiken terwijl de cast het verhaal vertelt in een pure, rauwe vorm. De voorstelling staat bol van de emoties, die het publiek al vanaf de eerste try-out raakten. Met tranen in de ogen sprong een afgeladen vol Fakkeltheater op uit de theaterstoelen om iedereen op en achter het podium de staande ovatie te geven die ze vanaf de eerste minuten al verdiend hadden, stiekem hopend dat ze dit prachtig staaltje vakwerk nog eens zouden opvoeren.
Spring Awakening is nog tot en met 2 november te zien in de Rode Zaal van het Fakkeltheater. Tickets en info via inteam-producties.be.
Lees ook: InTeam Producties laat Spring Awakening los op het publiek: “Een voorstelling met pit en durf”

