Vanaf dit weekend brengt InTeam Producties de musical Spring Awakening voor het eerst in een professionele versie naar Vlaanderen. Na het succes van Lelies vorig seizoen, trekt de producent hiervoor opnieuw naar de Rode Zaal van het Fakkeltheater.
“Ik denk dat bijna iedereen die houdt van musical wel een aantal nummers uit Spring Awakening kent”, vertelt Lotte Heuten, die in de huid kruipt van Anna. “Nummers als Mama Who Bore Me en I Believe staan al jaren in mijn Spotify playlist. Het is dan ook mega onwerkelijk dat ik die nummers nu live mag gaan zingen, tussen een geweldig sterke cast en een prachtig mooi orkest.”
“Ik heb de volledige versie tijdens de audities op YouTube gekeken. Ik kan me nog herinneren dat ik die bekeek en dacht: ‘Ik hoop zo hard dat ik hier een deeltje van mag worden, want dit is zo’n relevant en aangrijpend stuk’. Het is voor mij een hele eer dat ik Anna mag vertolken in de eerste professionele versie van Spring Awakening in Vlaanderen. En dat ik dat mag doen bij een productiehuis waar ik hiervoor alleen nog maar mooie dingen heb gezien, zoals Lelies en Kinky Boots, maakte het voor mij nog specialer. Ik wist dat deze klassieker in goede handen was bij InTeam en ben hen nog steeds zeer dankbaar voor deze kans en het vertrouwen.”
Verlichting en hoop
De vertaling werd gemaakt door co-regisseur Brecht Callewaert. Dat was een fijn proces, zo vertelt hij: “Het is iets wat ik graag doe, maar heel wat tijd nodig heeft. Vooral in de songs schuilt de uitdaging. Je moet de inhoud vertalen binnen een origineel schema: rijm – geen rijm, lettergrepen, ritme, klemtonen… Je moet zoeken naar gelijkaardige uitspraken en gezegden die eigen zijn aan de nieuwe taal. Het heeft zowel iets wiskundig in de strakheid, maar de fantasie blijft het belangrijkste om met andere woorden en zinnen hetzelfde uit te drukken.”
Naast de vertaling en co-regie, neemt Callewaert ook alle volwassen mannenrollen voor zijn rekening. “Het is een leraar, een schoolhoofd, een vader, een andere vader, een predikant, een dokter…. Maar we spelen deze diverse volwassen personages niet met pruiken en snorren, het worden niet echt aparte karikaturen. We spelen ze eerder eenvormig, inwisselbaar en uniform, als één verstikkend systeem van ‘volwassen vrouw’ en ‘volwassen man’, die alleen maar naast elkaar praten.”
Hoewel de musical gebaseerd is op een toneelstuk uit 1891, blijven de thema’s brandend actueel. “Thema’s als puberteit, seksualiteit, onderdrukking, schaamte, misbruik, zelfdoding, abortus, religie, geweld en verlies zijn vandaag even actueel als honderd jaar geleden, en dus even confronterend en taboe voor de toekomst. Maar we brengen dit verhaal niet in een stoffig, historisch decor, maar in een sfeer van verlichting met een klemtoon op hoop.”
Licht futuristisch jasje
Aan Callewaerts zijde staat Vicky Florus, die gestalte geeft aan de volwassen vrouwenrollen. “Elke rol vertrekt vanuit een andere intentie en is daardoor verschillend, maar er is geen verschil in kostumering”, vertelt ze. “In de ogen van de jongeren zijn alle volwassenen hetzelfde en worden de jongeren niet door hen begrepen. De Moeder struggelt met de puberteit en de vragen van haar dochter, terwijl de Lerares enkel aan de naam van de school denkt en niet aan de gevoelens van de leerlingen.”

Die botsing tussen generaties maakt de voorstelling intens en ontroerend, zegt Florus. Toch ziet ze ook een zekere lichtheid in het eindresultaat. “Ik denk wel dat er door de ongemakkelijkheid van de situaties en de jonge energie zeker lichte noten in de voorstelling zitten”, vertelt ze.
“Spring Awakening is een voorstelling met pit en durf, maar ook met de juiste nuance voor bepaalde thema’s”, vult Heuten aan. “Toch verbloemen we niets, al onze emoties zijn rauw en ongefilterd. We blijven als acteurs ook de hele tijd op scène en volgen dus letterlijk mee met het verhaal van elk personage, dat voedt ons heel erg als groep.”
“De meeste versies van het stuk worden eerder uitgebeeld in een donkere, stoffige sfeer, maar onze regisseurs Brecht en Niels (de Valk, nvdr.) hebben ervoor gekozen om ons stuk in een wit, licht futuristisch jasje te steken. Dat maakt het voor mij echt wel vernieuwend en tegelijkertijd blijven we trouw aan alle thema’s. Ik denk dat ik voor de hele cast mag spreken als ik zeg dat we zéér tevreden acteurs zijn als het publiek naar buiten gaat met een lach en een traan, en een boodschap om over na te denken.”
Spring Awakening is nog tot en met 2 november te zien in het Fakkeltheater. Tickets en info via inteam-producties.be.
Lees ook: InTeam Producties bereidt zich voor op Spring Awakening

