“Met bewondering voor het werk van de generaties voor ons, namen we de uitdaging om nieuw leven te blazen in het Kasteel van Westerlo aan, zonder precies te weten waar het ons zou brengen”, schrijft prins-ondernemer en producent Simon de Merode in zijn voorwoord dat te lezen is in het programmaboek. Afgelopen woensdag haalde die uitdaging honderden theatermakers- en liefhebbers naar het kasteeldomein voor de première van Jeanne d’Arc, een groots musicalspektakel over de Franse heldin wiens eerlijkheid haar het leven kostte.

Het scenario van Jef Hoogmartens start waar het verhaal van Jeanne d’Arc stopte: op de brandstapel. Na de zeer sterke openingsscène, waarin meteen duidelijk wordt dat de voorstelling bittere ernst is, volgt een reis doorheen het bewogen leven van d’Arc. Daarbij maakt regisseur Luc Stevens gebruik van het grote speeloppervlak en de gigantische diepte van het domein. Zelfs het kasteel wordt actief betrokken bij de voorstelling.

De talrijke, impressionante gevechtsscènes kunnen uiteraard niet ontbreken in een musical over een oorlogsheldin, al neemt de voorstelling – gelukkig – af en toe ook eens een adempauze. Zo is er onder meer de ontluikende romance tussen d’Arc en Jean de Metz (Pieter Jan de Paepe), en de verschijning van Floris Devooght als Dauphin Karel VII. Devooght zorgt vaak voor een glimlach op het gezicht van het publiek, maar occasioneel ook voor een traan op de wang.

Floris Devooght zorgt als Dauphin Karel VII voor een lach en een traan - © Photography Seppe
Floris Devooght zorgt als Dauphin Karel VII voor een lach en een traan – © Photography Seppe

Adembenemende muziek

Jelle Cleymans verzorgde de liedteksten voor de voorstelling, op muziek van componist Sam Gevers. Gevers werkte reeds mee aan tal van Historalia-partituren, en heeft zo onder meer Damiaan, 1830 en Marie-Antoinette op zijn naam staan. Voor Jeanne d’Arc leverde hij opnieuw een adembenemende muzikale prestatie die in lijn ligt met de vorige producties, maar toch kan verbazen. Gevers en Cleymans tonen zich bovendien zeer compatibel, wat leidt tot een zeer mooi eindresultaat.

De uitvoering op het toneel is uiteraard minstens even belangrijk, en daarin toont Lotte Stevens dat ze de titelrol meer dan waard is. Zowel in spel als in zang toont de actrice zich gedreven, gepassioneerd en bovenal bekwaam. Stevens, zelf 31 jaar oud, slaagt er op enkele cruciale momenten in het 19-jarige kind in zich opnieuw naar boven te halen. Voeg hier de prachtige stemmen van onder meer Steven Colombeen, Helle Vanderheyden, David Cantens en Pauline Joris aan toe, en je krijgt het recept voor een historische voorstelling die de lat voor de Vlaamse musical naar een nieuwe hoogte tilt.

De heilige Catharina, Margaretha en Michaël lopen als een rode draad doorheen het leven van Jeanne d'Arc - © Photography Seppe
De heilige Catharina, Margaretha en Michaël lopen als een rode draad doorheen het leven van Jeanne d’Arc – © Photography Seppe

Jeanne d’Arc is nog tot en met 7 september te zien in Westerlo. Tickets en info via historalia.be.

Lees ook: Historalia bereidt zich voor op drukbezocht spektakel Jeanne d’Arc

Tip voor de redactie

Heeft u interessant nieuws te melden? Laat het onze redactie weten!

Copyright © 2024 Xtream Media.