In 1843 schreef Charles Dickens A Christmas Carol, over een oude man die dankzij het bezoek van drie geesten opnieuw ontdekt waar Kerst echt voor staat. Al snel werd het verhaal een klassieker, en doorheen de jaren vormde het de basis voor menig theatervoorstellingen.

Dit jaar waagt ook The Singing Factory zich aan het verhaal van Ebenezer Scrooge, al besloot scenarist Wanne Synnave om het verhaal hedendaagser te maken. Zo maken we in de voorstelling geen kennis met Ebenezer Scrooge, maar met burgemeester Carol. Deborah De Ridder maakt in Home for Christmas haar musicalcomeback als de verzuurde vrouw die na het verlies van haar zus niets meer moet weten van Kerstmis. Een heel slimme vondst van Synnave, want dit duidt meteen waarom Carol geen fan is van de feestdagen. Het maakt het personage een pak menselijker, waardoor de verbondenheid met het publiek sneller tot stand komt.

Pijnlijke realiteit

The Singing Factory transformeerde Tiny Tim, het bekende personage uit het verhaal van Dickens, in Tim, de dakloze jongen die met zijn moeder rondzwerft op de straat. Wanneer ze aankomen in het daklozencentrum, probeert Tim er echter alles aan te doen om zijn harde realiteit te verbergen voor een van de vrijwilligers. Zo hoopt hij normaal behandeld te worden.

Het verweven van de helaas brandend actuele daklozenproblematiek in de kerstklassieker, maakt de voorstelling pijnlijk realistisch. Het geeft het publiek een inkijk in (een deel van) het leven van daklozen en hun dagdagelijkse uitdagingen.

De cast van Home for Christmas bestaat bovendien grotendeels uit kinderen. Ook zij kruipen in de huid van enkele dakloze personages. Door haar afkeer voor Kerst, besluit Carol het centrum echter te sluiten op kerstavond. Als het zien van het leed van de daklozen het publiek nog geen krop in de keel doet krijgen, verandert dit zeker wanneer ze de reactie van een kind zien dat hoort dat ze op straat zal moeten slapen op kerstavond. Een ding wordt zeer snel duidelijk: Home for Christmas is geen onbezorgd avondje theater, maar een musical met een boodschap.

Jong en ervaren musicaltalent

Gelukkig wordt het intense verhaal van de voorstelling op regelmatige basis voorzien van de nodige humor. Louis Maes weet de rol van Geest van Huidige Kerst op een grappige, energieke manier in te vullen. De jonge acteur weet zich goed staande te houden op het podium. Joke De Vos prikkelt de lachspieren van het publiek echter het meest als Geest van Verleden Kerst. Een heerlijke komische timing en een catchy melodie maken van Kijk Terug bijvoorbeeld een welgekomen intermezzo. Veerle Van Ransbeeck geeft de voorstelling als Geest Van Toekomstige Kerst dan weer een onverwachte wending die het publiek opnieuw op het puntje van haar theaterstoel zet.

Home for Christmas - © The Singing Factory
Home for Christmas – © The Singing Factory

Ook nu is The Singing Factory erin geslaagd een verrassend scenario te combineren met mooie nummers tot een hartverwarmende familiemusical. Deborah De Ridder toont dat ze er volop van geniet om opnieuw op het podium te staan en levert een glansprestatie in deze veeleisende rol. Samen met de meer dan 30 gedreven en getalenteerde kinderen en haar ervaren medespelers brengt ze het klassieke verhaal van A Christmas Carol op een verrassende, hedendaagse manier. De combinatie van pakkend spel en een indrukwekkende zangstem maakt van De Ridder een absolute topper in de Vlaamse musicalwereld.

Home for Christmas speelt nog tot en met 7 januari in Schouwburg Luchtbal in Antwerpen. Tickets en info via singingfactory.be.

Lees ook: Deborah De Ridder klaar voor comeback in Home for Christmas

Tip voor de redactie

Heeft u interessant nieuws te melden? Laat het onze redactie weten!

Copyright © 2024 Xtream Media.