Ierland, de twintigste eeuw. De Magdalena-kloosters bieden opvang aan “gevallen vrouwen”: prostituees, ongehuwde moeders en vrouwen die seksueel actief zijn buiten het huwelijk. Voor de buitenwereld zijn deze kloosters vreedzame plekken waar de vrouwen in alle rust kunnen herbronnen, maar eens de poorten sluiten, transformeren ze in religieuze fabrieken die geleid worden door de katholieke kerk.

Het verhaal van deze kloosters vormde de basis voor de allereerste musical van The Singing Factory, die in 2018 in première ging. Zes jaar later is de productie, die warm onthaald werd door pers en publiek, opnieuw te zien in Hoboken. De producent werkte een volledig nieuwe versie uit, inclusief herwerkte teksten en compositie, maar ook met een nieuw technisch concept. Net voor het betreden van de zaal krijgen toeschouwers namelijk een hoofdtelefoon waarmee ze de voorstelling kunnen volgen.

Mensonwaardige omstandigheden

Emma Vanthielen speelt Emma, een jonge vrouw die naar het Magdalena-klooster van zuster Margaret (Ann Van den Broeck) gestuurd wordt omdat ze een relatie heeft met Aeden (Mauro Janssens). Al snel ondervindt Emma aan den lijve hoe zwaar het leven in het klooster is, en besluit ze te ontsnappen met de hulp van haar vriendje. Een plan met catastrofale gevolgen.

De zware scènes binnen de kloostermuren worden afgewisseld met enkele flashbacks. Zo krijgt het publiek inzage in de geschiedenis van het koppel. Deze opzet geeft vooral Vanthielen de kans om in twee totaal verschillende omgevingen te spelen binnen dezelfde voorstelling. De 21-jarige actrice zet een indrukwekkende vertolking neer van een allesbehalve eenvoudig personage.

Mauro Janssens en Emma Vanthielen - © Allemaal Cultuur
Mauro Janssens en Emma Vanthielen – © Allemaal Cultuur

Het klooster biedt onder meer ook onderdak aan Rose, die ongewenst zwanger is. De jongedame bevalt tijdens haar verblijf in het klooster, maar de zusters scheiden moeder en kind zonder pardon. Lotte Villays toont zich enorm breekbaar in deze hallucinante verhaallijn die de schrijnende praktijken binnen de kloosters pijnlijk duidelijk maakt.

Vernieuwd technisch concept

The Singing Factory verlaat de veilige haven van de theaterzaal en heet het publiek deze keer welkom in de Blikfabriek. Een locatie die zich perfect leent voor musicals, dat bewees onder meer Deep Bridge met de rockmusical Rent. Een dergelijk locatieproject brengt echter de nodige technische uitdagingen met zich mee, en de producent heeft duidelijk alles op alles gezet om het publiek een aangename musicalervaring te bezorgen.

Zo kan je dankzij de hoofdtelefoons zonder galm genieten van de voorstelling. Bovendien biedt de oplossing van Twin4U, dat het geluidsontwerp van de voorstelling verzorgde, de mogelijkheid om het volume zelf te regelen. Het gebruiken van dergelijke technologieën maakt een voorstelling echter complexer, en het maakt de kans op technische complicaties wat groter. Helaas bleef ook The Singing Factory tijdens de première niet gespaard van technische storingen, waardoor het geluid niet altijd even helder door de hoofdtelefoons klonk. Gelukkig wisten ze dit euvel te verhelpen en kon het publiek zich probleemloos verliezen in de vaak aangrijpende nummers.

The Singing Factory doet haar eerste musical alle eer aan in deze vernieuwde versie. Bovendien kan je in de foyer getuigenissen lezen van Magdalena-overlevers, wat het verhaal van de voorstelling nog realistischer maakt.

Magdalena is nog tot en met 5 mei te zien in de Blikfabriek in Hoboken. Tickets en info via singingfactory.be. De voorstelling wordt afgeraden voor kinderen jonger dan 12 jaar, tenzij onder begeleiding van een volwassene.

Lees ook: Ann Van den Broeck en Ivan Pecnik vervolledigen cast Magdalena

Tip voor de redactie

Heeft u interessant nieuws te melden? Laat het onze redactie weten!
Copyright © 2023 Xtream Media.