Het kleine, rode balletje in een petanquespel: daar draait het om in de tiende voorstelling van Het Achterland. De Cochonnet speelt zich af langs een petanquebaan, waarop twee mannen zes dagen per week afspreken voor een wedstrijdje.
Erik Goris en Carry Goossens dragen het stuk, dat uitblinkt in haar ogenschijnlijke eenvoud. Met niet meer dan een bank, een petanquebaan en een kale boom in de hoek als decor legt de voorstelling de nadruk op het spel van de twee acteurs. Het personage van Goris komt erg strikt, competitief en ietwat betweterig over, terwijl Goossens een goedgelovige, sympathieke en oplossingsgerichte man neerzet. Op deze manier start het stuk vanuit een bepaald evenwicht, dat volgens de verhalen al even stand houdt. Naarmate de voorstelling vordert, dreigt hier echter verandering in te komen.
Zo afstandelijk ze zich gedragen tegenover elkaar, zo intiem gaan de twee heren om met het publiek. Op het bankje halen ze herinneringen op en delen ze hun levensverhaal met de toeschouwers. Met elke anekdote die ze vertellen, wordt de afstand tussen scène en zaal kleiner en wordt hun persoonlijke geschiedenis onthuld. Zonder het zelf te beseffen, blijken ze toch niet zo verschillend te zijn.
Sterke emoties
Het scenario schuwt ook geen gevoelige thema’s. De personages bespreken onder meer seksueel overdraagbare aandoeningen, kanker en racisme, elk vanuit hun eigen standpunt. De spanning die zich hierdoor opbouwt, drijft de twee sportvrienden stilaan uit elkaar. Emoties borrelen op en komen tot een aangrijpende explosie. De sterke acteerprestaties van beide acteurs zorgen ervoor dat het publiek geboeid blijft kijken en intens meeleeft.
Men dacht duidelijk aan elk detail. Elke handeling, elke blik: de hele voorstelling werd minutieus voorbereid. Misschien wel het meest verrassende detail is dat er geen enkele petanquebal bovengehaald wordt. Enkel het kleine, rode balletje wordt effectief geworpen. Dit is opnieuw een subtiele, maar doeltreffende manier om de focus te leggen op het belangrijkste onderdeel van het verhaal: de cochonnet.
De Cochonnet is nog tot en met 10 november te zien in de Zwarte Zaal van het Fakkeltheater. Tickets en info via fakkeltheater.be.
Lees ook: Frank Van Laecke schreef en regisseert De Cochonnet: “De synthese van een jaar in het zuiden”