Op 11 mei 1981 speelde Cats voor het eerst op de West End. De musical trok sindsdien onder meer naar Broadway, Duitsland, Tokio en Nederland, en stond in 1996 voor het laatst in België. Ter ere van haar 15-jarig bestaan haalde Bohemian Productions de voorstelling naar Sint-Niklaas voor een uniek locatieproject.
De vereniging bouwde ‘t Bau-huis om tot een kattenarena, met zeven tribunes rond het speeloppervlak. Voor de start van de voorstelling begeven de acteurs zich, gehuld in prachtige kostuums, tussen het publiek en op de stellingen achter de tribunes. Het loont dan ook zeker de moeite om op tijd je plek in te nemen en je al helemaal mee te laten voeren naar de wereld van de Jellikelkatten.
De katten vormen een hechte groep onder leiding van Old Deuteronomy (Tom Hillewaere), al zijn er enkele uitzonderingen. Zo zijn de Cats niet bepaald fan van de misdadiger Macavity (Pieter Debeerst), en ook Grizabella (Jana Strybosch) kan op weinig sympathie rekenen van de groep. Siebe Pierret en Miriam Ypma vormen dan weer het humoristische duo Mungojerrie en Rumpleteazer. Het verhaal van Andrew Lloyd Webber introduceert zeer verschillende personages, stuk voor stuk prachtig ingevuld door Bohemian Productions.

De creatieve uitdagingen van de cirkel
Muziek is een zeer belangrijke factor in Cats. De cast vertelt het verhaal namelijk quasi uitsluitend via zang. Jeffrey De Block heeft de leiding over het live-orkest, dat de cast duidelijk voedt en hen de mogelijkheid geeft het verhaal met veel gevoel te vertellen.
Het publiek krijgt bij binnenkomst een hoofdtelefoon, waarlangs ze het werk van het orkest en de cast kunnen volgen. Dit biedt de toeschouwers de mogelijkheid om de prachtige blend van de sterke zangstemmen en de muziek helemaal in zich op te nemen. Van het spectaculaire Jellikelbal tot het ontroerende Herinnering: elke passage komt sterk binnen dankzij het geluidsontwerp van Twin4u. Hier en daar werd de voorstelling geplaagd door een lichte ruis op de hoofdtelefoons, al deed dit weinig af aan de intieme luisterervaring.

De cirkelvormige opstelling stelde regisseur Stefan Van Guyse voor enkele creatieve uitdagingen. Hoe zorg je ervoor dat alle toeschouwers, die verspreid over zeven tribunes via verschillende hoeken naar de scène kijken, de nodige informatie meekrijgen? Van Guyse wist hier vaak een geschikte oplossing voor te vinden, al lijkt deze opdracht net iets minder geslaagd tijdens Herinnering. Terwijl Strybosch een prachtige vertolking neerzet van het breekbare nummer, wordt er naast het orkest namelijk een gymnastiekact opgevoerd. Op zich is dit een fijne toevoeging, en over de uitwerking valt geen slecht woord te zeggen, maar dit vraagt toeschouwers die aan de zijkant van het speeloppervlak zitten wel om hun aandacht te verdelen. Hierdoor missen ze telkens een deel van het totaalplaatje, wat jammer is. Net als bij de hoofdtelefoons, weegt dit echter niet op tegen de rest van de prachtige voorstelling.
Bohemian Productions slaagde erin om Cats nieuw leven in te blazen met een frisse, originele interpretatie van de klassieker. Het eindresultaat oogt niet alleen prachtig, maar weet ook muzikaal te overtuigen.
Cats is nog tot en met 11 mei te zien in Sint-Niklaas. De allerlaatste tickets vind je op bohemianproductions.be.