In Geel is Sint-Dimpna dezer dagen opnieuw alomtegenwoordig dankzij GheelaMania. Al sinds de allereerste editie in 2005 brengt dit grootse stadsspektakel de legende tot leven, gedragen door honderden gepassioneerde vrijwilligers en lokaal talent. En dat niet alleen op, maar ook naast het podium. Wij spraken Annemie Gijs, die al voor de vijfde keer deel uitmaakt van het kostuumteam, en hoofdrolspeelster Miek Jacobs.
Een gigantische musical met ruim 400 acteurs, dansers en figuranten betekent uiteraard ook een immense hoeveelheid kostuums. Tijdens de pasweken kwam de voltallige cast in amper twee weken tijd over de vloer in de kledijkelder onder het Geelse stadscentrum. Een drukte van jewelste waar Annemie Gijs heerlijk nuchter onder blijft.
“Daar trek ik me eigenlijk niks van aan”, lacht ze. “Ik heb zoiets van: ik kom naaien, hé! Ik laat het passen aan de anderen over en vraag gewoon wat er gestikt moet worden. Er hangen hier prachtige kostuums die we hergebruiken, maar er moeten er natuurlijk ook altijd nieuwe bijgemaakt worden. Voor mij is het vooral heel leuk om de andere naaisters weer te zien.”

Voor Annemie is GheelaMania niet enkel een passie, het zit verweven in haar familie. “Mijn man heeft vroeger ook altijd meegeholpen met de decors”, vertelt ze. “Wegens ziekte gaat dat helaas niet meer, wat natuurlijk spijtig is. Maar mijn dochter én mijn twee kleindochters spelen nog altijd mee.”
De opvoeringen van GheelaMania vormen het orgelpunt van maanden onvermoeibaar werken, waar ze veel voldoening uit haalt: “Als je de cast, en zeker de kinderen, ziet afkomen met zo’n grote smile op hun gezicht… daar doe je het voor. Dat is prachtig.”
“Constant op een high”
Eén van die stralende gezichten is Miek Jacobs. Zij neemt, net als vier jaar geleden, de rol van de patroonheilige voor haar rekening. “Het is echt mega leuk”, vertelt ze. “Dit is een rol die ik gewoon supergraag speel. Het is een eer dat ik dit nog een keer mag doen.”
Net als in het kostuumatelier voelt het ook voor de cast als thuiskomen: “Je ziet mensen terug die je soms al jaren niet meer hebt gezien, maar er lijkt geen seconde tijd te zijn verstreken. Je babbelt wat bij en pikt de draad zo weer op. Het zijn echte musicalvrienden geworden. Elke show met succes afronden creëert een enorme band en een diep samenhorigheidsgevoel. Je zit constant op een high. Wanneer het allemaal voorbij is, is die back to reality best even raar.”

Dat GheelaMania verder reikt dan de stadsgrenzen van Geel, werd de afgelopen weken nog maar eens duidelijk. De vraag naar tickets was zo groot, dat er zelfs extra opvoeringen werden ingepland. Morgenavond komt er onherroepelijk een einde aan dat succesverhaal, maar eerst geeft de cast nog drie keer het beste van zichzelf.
“Zorg dus dat je geen FOMO krijgt! Kom gewoon genieten van een prachtig avondje cultuur. Het is zo ontzettend mooi om te zien wat een groep gepassioneerde mensen, die niet noodzakelijk professionals zijn, samen op poten kan zetten. Daar heb ik immens veel respect voor”, sluit Jacobs af.
GheelaMania V – Lelie van het Licht is nog tot en met 24 mei te zien in Geel. Tickets en info via gheelamania.be.
Lees ook: GheelaMania: een kleurrijk passieproject van en voor de Gelenaar

