Vanavond rolt het EWT-Theater de rode loper uit voor de laatste productie van het seizoen. Met Bruidsmeisjes gaat het Deurnese gezelschap de zomer in met een muzikale toets. Op de scène schittert een zeskoppige, volledig vrouwelijke cast. Wij spraken Iante Beyé, die zich opnieuw laat omringen door haar warme theaterfamilie.
Wat begint als een onschuldige belofte op de basisschool om later elkaars bruidsmeisjes te zijn, groeit uit tot een bijzondere traditie. In deze voorstelling, geschreven door Hope, Jones en Wooten, is het publiek getuige van vier huwelijken. En zoals dat hoort in een komedie, gaan die gepaard met de nodige verwarring, onverwachte wendingen en spanningen.
“Het stuk is verdeeld in vier scènes, telkens de bruiloft van één vriendin,” legt actrice Iante Beyé uit. “Ik kondig elke bruiloft aan met een speech en vorm zo eigenlijk de rode draad doorheen het hele verhaal. Het stuk bouwt op naar mijn eigen trouw, waar alles samenkomt.”
De cast bestaat verder uit Annelies Boel, An Lauwereins, Annik Pauwels, Daisy Thys en Liv Van Aelst. “Dat zorgt voor een ontzettend leuke dynamiek,” lacht Beyé. “We begrijpen elkaar helemaal en amuseren ons rot.”
“Een klein familietje”
Volgens de actrice zit de kracht van het stuk in de herkenbaarheid van de vriendinnengroep. “Je neemt vriendinnen uit je jeugd vaak mee, hoe oud je ook wordt. Onze personages zijn totaal verschillende vrouwen: je hebt een heel brave, een heel uitbundige, een heel groen en bio-bewust type… Stuk voor stuk heel verschillende persoonlijkheden die op de een of andere manier toch perfect bij elkaar passen.”
Met Bruidsmeisjes maakt Beyé na enkele jaren afwezigheid haar terugkeer bij het EWT. Het voelt telkens weer als thuiskomen, vertelt ze: “Toen ik achttien was, speelde ik hier mijn allereerste stuk. Dat is intussen al achttien jaar geleden. Het voelt hier echt als een tweede thuis. Van de mensen achter de bar en de techniek tot de medespelers: iedereen is zo vriendelijk en steunt elkaar. Als je met een probleem zit, helpt iedereen je. Het is echt een klein familietje.”
Waarom we de komende weken moeten afzakken richting Deurne? “Het is pure herkenbaarheid en nostalgie. Je komt gewoon echt om te lachen, om je te ontspannen en om met een goed gevoel weer naar huis te gaan”, sluit Beyé af.
Bruidsmeisjes is nog tot en met 21 juni te zien in Deurne, tickets en info via ewt.be.
Lees ook: Burenruzie bereikt hilarisch kookpunt in De Duplex

